Wat is het LOKG?
Het LOKG is een adviesraad omtrent Kinderopvang en Gezinsbeleid in Boom. Het is een overlegplatform van aanbieders, gebruikers, beleidsmakers en andere betrokkenen die interesse hebben in kinderopvangbeleid in de gemeente.
Het LOKG heeft de taak om
- Het lokaal bestuur te adviseren bij het bepalen van de beleidsdoelstellingen.
- Advies te geven over de uitbreiding van kinderopvang.
- Gebruikers en actoren te informeren.
Het LOKG krijgt als aanvullende opdrachten van het lokaal bestuur:
- Het bewaken en stimuleren van de globale kwaliteit van de kinderopvang. De verantwoordelijkheid voor de individuele kwaliteit ligt bij de initiatieven zelf en bij de Vlaamse Overheid.
- Het streven naar een samenwerking en afstemming van initiatieven in de gemeente (bijvoorbeeld: 1 pedagogische visie, folder, vorming…).
- Het bewaken en ondersteunen van de beleidsmatige visie met betrekking tot het loket kinderopvang en Huis van het Kind.
Het LOKG vergadert minstens éénmaal per jaar. Een extra vergadering kan indien nodig of gevraagd.
Het LOKG ziet het als een absolute meerwaarde wanneer ouders zich aansluiten bij de adviesraad. We horen graag de mening van diegene die daadwerkelijk gebruik maken van onze opvangfaciliteiten. Ben je als ouder of gebruiker van kinderopvang in Boom geprikkeld om deel te nemen aan deze adviesraad? Contacteer de secretaris van het LOKG.
Leden van het LOKG
- Kinderdagverblijf Troetelboom
- Kinderdagverblijf t Babypaleis
- Kinderopvang Boom en Omstreken KOBO
- BKO t Beukennootje
- BKO t Kersenpitje
- Basisschool OLVI De Reuzenboom
- Basisschool OLVI De Kade
- GO! Basisschool De Hoeksteen
- GO! Basisschool Het Krekeltje
- Jeugddienst Lokaal Bestuur Boom
- Schepen bevoegd voor sociale zaken en armoedebeleid
- Schepen bevoegd voor gezinsbeleid en kinderopvang
- Afdelingshoofd sociale dienstverlening
Voorzitter LOKG: Dara De Bruyn
Secretaris LOKG: Dorien Claes, medewerker Huis van Het Kind Boom 0473 33 82 31
Adviesrol lokaal bestuur bij start en uitbreiding kinderopvang van babys en peuters – criteria en beoordelingsprocedure
Met het decreet van 20/04/12 houdende de organisatie van kinderopvang van babys en peuters wil de Vlaamse overheid stap voor stap voldoende, kwaliteitsvolle kinderopvang realiseren die voor iedereen toegankelijk is. Om aan de vraag naar kinderopvang te voldoen, wil de Vlaamse Regering verder in bijkomende opvangplaatsen investeren.
Wie een kinderopvang wenst te starten of uit te breiden, kan hieronder het document terugvinden met daarin de criteria en de beoordelingsprocedure.
Uitbreidingsronde gesubsidieerde plaatsen kinderopvang babys en peuters
Met het decreet van 20/04/12 houdende de organisatie van kinderopvang van babys en peuters wil de Vlaamse overheid stap voor stap voldoende, kwaliteitsvolle kinderopvang realiseren die voor iedereen toegankelijk is. Om aan de vraag naar kinderopvang te voldoen, wil de Vlaamse Regering verder in bijkomende opvangplaatsen investeren. De Vlaamse regering doet hiertoe een oproep voor uitbreidingsronde gesubsidieerde plaatsen. Wanneer er een dergelijke uitbreidingsronde in de kinderopvang is, kunnen organisatoren kinderopvang hierop intekenen. Kind en Gezin zal aan het lokaal bestuur vragen om een advies te formuleren over de aanvragen binnen de gemeente. Onderaan deze pagina kan de procedure en criteria vinden.
Opportuniteitsadvies kinderopvang babys en peuters
Sinds 1 januari 2022 is een (toekomstig) organisator kinderopvang verplicht om een opportuniteitsadvies aan te vragen bij het lokaal bestuur voor:
- de opstart van een groepsopvang (niet voor gezinsopvang);
- de verhuis van een bestaande locatie binnen de gemeente;
- een aanzienlijke uitbreiding (meer dan 8 plaatsen) van een locatie.
Het Lokaal bestuur geeft, als antwoord op de adviesvraag, een advies over de opportuniteit van de opvang. De organisator is verplicht om dit advies bij zijn vergunningsaanvraag bij het Agentschap Opgroeien toe te voegen. Een organisator moet in die vergunningsaanvraag ook aangeven hoe hij met opmerkingen in het advies van het lokaal bestuur zal omgaan.
De (toekomstige) organisator maakt zich kenbaar bij het Lokaal bestuur Boom door een mail te sturen naar huis.vanhetkind@boom.be. Een aanvraag is slechts ontvankelijk wanneer volgende gegevens volledig zijn aangegeven:
- Naam en adres aanvrager;
- Telefoonnummer en mailadres aanvrager;
- Adres locatie groepsopvang;
- Aantal te realiseren kinderopvangplaatsen;
- Inkomenstarief / vaste prijs;
- De opvanglocatie beschikt over een (schaduwrijke) buitenruimte: ja/nee;
- Bijlage: procedure toewijzingsbeleid;
- Bijlage: intentieverklaring deelname LOKG en Loket Kinderopvang.
Tot het bekomen van dit advies stelt het Lokaal bestuur Boom een procedure en criteria ter beschikking. Die staan beschreven in volgende documenten:
Bijlagen:
- Procedure
- Criteria
- Intentieverklaring deelname LOKG en Loket Kinderopvang
Vragen?
Neem contact op met Huis van het Kind Boom via huis.vanhetkind@boom.be.
Belangrijk: Informeer je ook bij de dienst Omgeving over de nodige vergunningen bij functiewijzigingen, stedenbouwkundige handelingen of milieurubrieken. Dit staat los van het opportuniteitsadvies. Bij een effectieve aanvraag gaat de dienst ook het mobiliteitsaspect bekijken. U kan hen bereiken via omgeving@boom.be.
Bijlagen
- Intentieverklaring voor organisaties zonder kinderopvang in Boom [249,1Kb] (pdf)
- Advies lokaal bestuur criteria en procedure (definitieve versie 20210128) [460,4Kb] (pdf)
- Procedures beoordeling advies en bezwaar [324,6Kb] (pdf)
- Opportuniteitsadvies - Criteria [411,3Kb] (pdf)
- Opportuniteitsadvies - Engagementsverklaring LOKG en LK [388,8Kb] (pdf)
- Opportuniteitsadvies - Procedure [721,7Kb] (pdf)