Als je als vreemdeling in België verblijft, kan je na minstens 5 jaar wettelijk verblijf in België een nationaliteitsverklaring afleggen. De samenstelling van je dossier is afhankelijk van het artikel op basis waarvan je de Belgische nationaliteit wenst te verwerven. De dienst burgerzaken helpt je bij het samenstellen van je dossier en het overmaken van dat dossier aan de betrokken instanties.
Online een afspraak maken voor dit product is niet mogelijk!
Gezien de vele aanvragen om Belg te worden, kan het enkele weken duren vooraleer wij jouw dossier kunnen behandelen.
Wil je informatie over Belg worden?
Stuur een e-mail naar burgerlijkestand@boom.be met volgende gegevens:
- rijksregisternummer
- naam en voornaam
- telefoonnummer
- kopie Belgische verblijfskaart
Onze medewerkers bekijken of je in aanmerking komt voor een aanvraag. Binnen de 2 weken ontvang je een mail met informatie over de te verzamelen documenten.
Wij vragen om alle documenten tezamen in pdf-formaat in te scannen en te mailen naar burgerlijkestand@boom.be . Indien dit niet mogelijk is, dan kan je de documenten ook, na afspraak, afgeven aan het loket van de burgerlijke stand.
Als je dossier volledig is, geven we je informatie over de betaling van de registratierechten. Van zodra dit bewijs van betaling in ons bezit is, krijg je een afspraak om de verklaring voor de Belgische nationaliteit af te leggen en te ondertekenen.
Ook indien je dossier niet volledig is, dan informeren we je hierover.
Nadien wordt het dossier overgemaakt aan het Parket van de Procureur des Konings. Ten laatste 4 maanden na het afleggen van de verklaring volgt een beslissing.
Je zal, nadat je de Belgische nationaliteit hebt verworven, automatisch een uitnodiging krijgen om je Belgische identiteitskaart aan te vragen.
Meer info bij de dienst burgerlijke stand of bij de FOD Justitie.
Hoe aanvragen ?
Stap 1: Je stuurt een mail naar burgerlijkestand@boom.be met jouw naam, voornaam, telefoonnummer, rijksregisternummer en een kopie van je verblijfskaart
Stap 2: Je ontvangt een mail van de burgerlijke stand met de uitleg van de documenten die je moet voorleggen.
Stap 3: Wanneer je de gevraagde documenten en bewijzen in jouw bezit hebt, kan je deze ter controle mailen naar burgerlijkestand@boom.be of afgeven aan het loket burgerlijke stand na afspraak
Stap 4: De dienst burgerlijke stand controleert de documenten en bekijkt of je in aanmerking komt voor een nationaliteitsaanvraag. De dienst burgerlijke stand neemt contact met je op.
Stap 5: Wanneer de documenten in orde zijn, kan je de registratierechten betalen.
Stap 6: Het bewijs van de betaling van het registratierecht bezorg je per mail aan burgerlijkestand@boom.be. Hierna ontvang je een afspraak voor het ondertekenen van de nationaliteitsverklaring.
Stap 7: De dienst burgerlijke stand stuurt jouw dossier naar de bevoegde instanties.
Stap 8: Wanneer de Belgische nationaliteit wordt toegekend, werkt de dienst burgerlijke stand uw dossier verder af. Je wordt nadien uitgenodigd om je Belgische identiteitskaart aan te vragen.
Kostprijs
- 1000,00 euro registratierecht (het registratierecht is voor de meeste nationaliteitsverklaringen verschuldigd). Dit registratierecht is te betalen via MyMinFin
- Indien u reeds voor 29 juli 2025 het registratierecht van 150 euro betaalde, dan kan u hiermee ook een verklaring Belgische nationaliteit indienen
- 150,00 euro te betalen bij het ondertekenen van de nationaliteitsverklaring bij de dienst burgerzaken.
Wat meebrengen?
- Belgische verblijfskaart
- Alle gevraagde documenten: originele exemplaren (geen kopie) + legalisatie + Nederlandse vertaling
- Betalingsbewijs registratierecht (na goedkeuring dossier door dienst burgerlijke stand)
