Naar content
Deel deze pagina
  • Volg ons op Twitter
  • Volg ons op Facebook
  • Openingsuren en contactgegevens
  • E-loket
  • Meldingen
  • Nieuwsbrief
  • Diensten
Menu
  • Inwoners
    • Identiteit
    • Levensloop
    • Documenten
    • Bouwen en wonen
    • Milieu en natuur
    • Mobiliteit en openbare werken
    • Onderwijs en kinderopvang
    • Preventie
    • Afval niet opgehaald?!
    • Stadsontwikkeling en stadsvernieuwing
    • Verkiezingen
    • Over Boom

    Meest gezocht

    • Attest samenstelling van het gezin
    • EnergieK loket
    • Uittreksel strafregister
    • Belgisch reispaspoort
    • Omgevingsvergunning
    • Parkeerverbod aanvragen
    • Containerpark
  • Welzijn
    • OCMW
    • Financiële hulp
    • Administratieve hulp
    • Wonen
    • Juridische hulp
    • Thuiszorg en hulp aan huis
    • Senioren
    • Minder mobielen
    • De strijkerij
    • De tuin van de kleine chef
    • Werken
    • AED-toestellen in Boom
    • Eerstelijnszone RupeLaar
    • Lokaal opvanginitiatief
    • Psychosociale ondersteuning

    Meest gezocht

    • Huis van het kind
    • Woonzorgcentrum Den Beuk
    • Boempetat!
  • Vrije tijd
    • Jeugd
    • Sport
    • Cultuur
    • Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord
    • Bibliotheek
    • CC De Steiger
    • Evenementen
    • Senioren
    • Uit in Boom
    • Toerisme
    • Verenigingen
    • Winkelen en horeca in Boom
    • Noord-Zuid
    • Straat- en buurtfeesten

    Meest gezocht

    • Speelplein
    • UiTPAS Rupel
    • CC De Steiger
    • Sportevenementen
    • Jaarlijkse evenementen in Boom
    • Uit in Boom
    • Zwembad
  • Ondernemers
    • Ik wil een zaak openen
    • Lijst Boomse ondernemers
    • Vergunningen en toelatingen
    • Markten - ambulante handel
    • Horeca
    • Kermissen
    • Attest hinder openbare werken
    • Taxi's en personenvervoer
    • Cadeaucheques
    • Gebruik LED-schermen door bedrijven
    • BeleefBoombon: registreer je als handelaar
  • Uw bestuur
    • Samenstelling
    • Diensten
    • Aankondiging overheidsopdrachten
    • Agenda's en verslagen commissies
    • Agenda's en verslagen gemeenteraad
    • Agenda's en verslagen OCMW-raad
    • Vacatures
    • Beleidsdocumenten
    • Privacy
    • Autonoom Gemeentebedrijf Boom Plus
    • Inspraak en participatie

    Meest gezocht

    • College van burgemeester en schepenen
    • Gemeenteraad
    • OCMW-raad
    • Het vast bureau
    • Afspraken met burgemeester of schepenen
Lokaal bestuur Boom
Zoeken
    Naar top
    1. Home
    2. Welzijn
    3. Senioren
    4. De Gele Doos - kan je leven redden
    Gemeente Lokaal bestuur Boom

    De Gele Doos - kan je leven redden

    Wat is het?

    In de Gele doos stop je specifieke documenten waarop jouw medische en andere gegevens staan die nuttig zijn voor hulpdiensten als brandweer, politie en medische hulpverleners voor wie in een noodsituatie elke seconde telt! Je bewaart de Gele doos in je koelkast omdat dit de makkelijkst vindbare plaats is voor hulpdiensten.

    Door de meegeleverde gele sticker onder het sleutelgat van jouw voor- en achterdeur te kleven weten hulpdiensten dat er een Gele doos in je koelkast te vinden is. Zo vinden ze snel de nodige informatie om gepaste hulp te bieden. (overzicht medicatie, allergieën, contactgegevens belangrijke personen, …)

    Een initiatief van …

    Met de Gele doos willen de lokale besturen van Aartselaar, Boom, Hemiksem, Niel en Rumst in samenwerking met de Eerstelijnszone RupeLaar en Vlotter CV ervoor zorgen dat de hulpverlening nog sneller op gang kan komen tijdens een noodsituatie in huis.

    Voor wie?

    De deelnemende gemeenten bepalen zelf welke doelgroepen een Gele doos gratis krijgen. Dit zal in verschillende fasen gebeuren verspreid over enkele jaren met de intentie er voor te zorgen dat elke 65 plusser de kans krijgt een gratis Gele doos te bekomen. Een Gele doos kan ook aangekocht worden door geïnteresseerden die niet in aanmerking komen voor de gratis bedeling er van. Per gezinslid dat in aanmerking komt zal er 1 Gele doos zijn met 1 individueel mapje. Is er in het gezin al een Gele doos aanwezig, dan krijgen de volgende gezinsleden die in aanmerking komen enkel het mapje met de documenten en geen Gele doos. Voorbeeld: Een gezin kan dus 1 doos met 2 mapjes hebben indien er 2 inwoners zijn in het gezin die binnen de doelgroep vallen.

    In maart 2022 zullen alle 80-plussers van onze gemeente die nog thuis wonen een uitnodiging krijgen om hun doos op te halen, samen met alle praktische informatie over de afhaling.

    Hoe zullen de gele dozen verspreid worden?

    Een Gele doos ontvang je gratis op uitnodiging. Behoor je tot de doelgroep? Dan zal je hiervoor een brief ontvangen van de gemeente met verdere informatie over de bedeling ervan. Wil je echter zelf ook een doos aankopen dan kan je deze aankopen via het onthaal van het gemeentehuis aan de kostprijs van 3 euro per gevulde doos en dit vanaf 28 maart 2022.

    Wat hoort er thuis in de gele doos en wat niet?

    Wat hoort er in de Gele doos:

    Enkel de informatie die hulpverleners nodig hebben om snel en veilig te handelen in geval van medische nood, een ongeval in huis of bij een verdwijning.

    • Kopie van je identiteitskaart
    • Pasfoto
    • Ingevuld document medische fiche
    • Ingevuld document vermiste persoon

    Eventueel ook:

    • Medicatielijst geschreven of uitgeprint
    • Wilsbeschikking

    Al deze documenten zitten samen in 1 mapje.

    Voorbeeld: Bij een gezin van 2 personen binnen de doelgroep bevat de Gele doos dus 2 mapjes met de documenten apart per persoon.

    Wat hoort er niet in de gele doos:

    • Geen medicatie
    • Geen paswoorden of codes
    • Geen rekeningnummers

    Pas de gegevens op je documenten telkens aan wanneer jouw situatie verandert. Vraag hierbij eventueel hulp aan anderen. Alle documenten zijn telkens te downloaden op de website van de gemeente en de Eerstelijnszone RupeLaar of af te halen aan het onthaal van het gemeentehuis, Antwerpsestraat 44, Boom.

    Waar haal ik mijn documenten?

    Je krijgt de in te vullen documenten bij het afhalen of aankopen van jouw doos. Indien gewenst, dus zeker bij wijzigingen van informatie, kan je nieuwe documenten downloaden op de site van de gemeente of op de website van de Eerstelijnszone RupeLaar. Je kan deze documenten ook afhalen aan het onthaal van het gemeentehuis.

    Vul deze documenten zo duidelijk mogelijk in. Vraag eventueel hulp van anderen hierbij. Je kan de documenten ook digitaal invullen en downloaden, uitprinten. Bewaar dan zeker ook een versie op je computer zodat je deze kan aanpassen en opnieuw kan uitprinten indien nodig

    Wat moet ik doen wanneer er informatie over mij verandert?

    Telkens wanneer er informatie verandert dient ook jouw Gele doos aangepast te worden. Het is immers belangrijk dat deze telkens volledig en correct blijft. Je kan hiervoor de documenten aanpassen indien nodig of nieuwe downloaden en invullen. Vind je het moeilijk om dit alleen te doen? Vraag dan hulp aan iemand uit jouw omgeving of neem contact op met de Dienst Samenleven, samenleven@boom.be of 03 880 18 84.

    Twijfel je nog aan wat je best kan invullen? Vraag dan zeker ook hulp aan je huisarts, apotheker of een andere zorg- of hulpverlener (bijvoorbeeld de thuiszorg of -verpleegkundigen, mantelzorger, …) die jouw situatie goed kent.

    https://www.youtube.com/watch?v=QtIHQ0UUdbE&t=7s

    Bijlagen

    • Medische fiche [433Kb] (pdf)
    • Stappenplan [219,7Kb] (pdf)
    • Uitleg Fiche vermiste persoon [659,1Kb] (pdf)
    • Uitleg Medische fiche [268,7Kb] (pdf)
    • Fiche vermiste persoon [245,7Kb] (pdf)
    Deel deze pagina
    • Toevoegen Facebook
    • Toevoegen Twitter
    • 2023 © Boom.be
    • Sitemap
    • Proclaimer
    • Cookies
    • LCP