Een evenement of activiteit organiseren vraagt een goede voorbereiding en planning. Ben je wel in orde met de wetgeving en het politiereglement? Wat moet je doen om met de algemene veiligheid, brandveiligheid, verzekeringen,… in orde te zijn? Door de aanvraag voor jouw evenement in te dienen via het evenementenloket, krijg je een uitgebreid overzicht van je taken en verplichtingen als organisator.
Vanaf 1 oktober lopen alle aanvragen via het systeem van EagleBe, dat in veel gemeenten in Vlaanderen gebruikt wordt.
Wanneer heb je een toelating nodig?
Je hebt voor jouw evenement een toelating nodig als:
- jouw evenement plaatsvindt op openbaar domein (naast de openbare weg zijn dat ook openbare plaatsen die voor het publiek toegankelijk zijn zoals parken, parkings of pleinen);
- je op privaat domein (zowel binnen als buiten) een fuif of muziekoptreden organiseert dat publiek toegankelijk is.
Wanneer moet je jouw aanvraag indienen?
Voor grotere evenementen (meer dan 800 bezoekers) moet de aanvraag minstens vier maanden vooraf gebeuren. Voor kleinere activiteiten of evenementen (onder de 800 bezoekers) is de termijn 1 maand. Dien jouw aanvraag dus tijdig in via het evenementenloket.
Evenementen die te laat aangevraagd worden, kunnen niet meer behandeld en dus ook niet vergund worden. De komende maanden werken we met een overgangsperiode, zodat jouw evenement zeker tijdig vergund geraakt.
Hoe kan je een toelating aanvragen?
- Maak een account aan via EagleBe via deze link.
- Via het evenementenloket kan je je aanvraag indienen.
Vragen?
Stuur een mail naar evenementen@boom.be