Met deze nieuwe openingsuren en extra personeel hoopt het lokaal bestuur beter bereikbaar te zijn voor de burger.
Sinds enkele jaren werken de diensten van het lokaal bestuur op afspraak. Burgers die buiten de kantooruren een afspraak wilden maken, moesten nu soms lang wachten. Daarom besloot het bestuur na een evaluatie van het bestaande systeem om de openingsuren van de dienst burgerzaken aan te passen, extra personeel aan te werven en nog meer in te zetten op digitalisering.
Nieuwe openingsuren dienst burgerzaken
Vanaf nu zal de dienst burgerzaken van het lokaal bestuur langer open zijn in de voormiddag en op dinsdagavond en is de dienst open op woensdag in de namiddag in plaats van de voormiddag. Op die manier hebben ook mensen met kinderen meer opties om langs te komen voor documenten voor hun kinderen, buiten de schooluren. Door het half uur extra op dinsdagavond zijn er ook buiten de kantooruren meer afspraken mogelijk.
Maandag: 9u – 12.30u
Dinsdag: 9u – 12.30u en 15.30u – 19.30u
Woensdag: 13u – 16u
Donderdag: 9u – 12.30u
Vrijdag: 9u – 12.30u
De dienst is ook enkel tijdens deze uren telefonisch bereikbaar.
Snelbalie
De snelbalie zal vanaf nu dezelfde openingsuren volgen als de dienst burgerzaken. We stelden vast dat het onduidelijk was voor burgers welke dienst op welk moment bereikbaar was. Daarom worden de openingsuren nu op elkaar afgestemd. Veel zaken waarvoor mensen in de namiddag langskwamen zijn bovendien online te regelen, zoals het maken van een afspraak of het melden van een probleem. Het lokaal bestuur wil burgers vanaf nu aansporen om de digitale kanalen te gebruiken.
Ook voor de verkoop van vuilniszakken werd een oplossing voorzien. Je kan deze al geruime tijd ook kopen op enkele tientallen meters van het gemeentehuis, bij Creative Art Studio (Hoogstraat 11) en sinds kort ook aan de balie van het OCMW (Jozef Van Cleemputplein 1).
Digitalisering
Wil je een afspraak maken bij de diensten? Dan kan je op www.boom.be heel makkelijk -ook met je smartphone- een afspraak maken. Als je vragen hebt, kan je die via mail stellen. Je kan alle rechtstreekse mailadressen van de diensten vinden op https://www.boom.be/contact
Wil je iets melden? Dat kan heel makkelijk online via www.boom.be/meldingen. Op die manier komt je melding onmiddellijk bij de juiste diensten terecht en zal ze sneller kunnen opgevolgd worden.
Mensen die niet online zijn of zich onzeker voelen om zaken online te regelen, kunnen terecht bij Digibanken Rupelaar. Het Lokaal bestuur Boom zal met hen overleggen of er ook specifiek vorming kan voorzien worden rond de digitale kanalen van het lokaal bestuur.
Daarnaast is er ook in de nabije toekomst een aansluiting met Mijn burgerprofiel voorzien, waardoor Boomse burgers via www.boom.be rechtstreeks toegang hebben tot de kanalen van heel wat overheidsdiensten.
Veiligheid personeel
Het lokaal bestuur heeft ook de voorbije maanden hard gewerkt aan het verbeteren van de veiligheid van haar personeel. We merkten de voorbije maanden een toename van het aantal gevallen van agressie tegen collegas. Dit kunnen we niet tolereren en daarom werd hier extra aandacht aan besteed. De snelbalie en de loketten van het gemeentehuis werden daarom onlangs veiliger ingericht.