Bij elke elektronische identiteitskaart, vreemdelingenkaart of Kids-ID hoort een PIN en een PUK-code. De PIN-code hebt u nodig om gebruik te kunnen maken van de elektronische functies van deze kaart. Bijvoorbeeld om het adres te veranderen op een kaart of om aan te loggen op een beveiligde internetsite.
Hoe aanvragen?
Indien je de PUK code nog hebt maar een nieuwe PIN code nodig heeft, dan kan je na afspraak hiervoor langskomen. Je hoeft geen nieuwe codes aan te vragen.
Is de PUK-code ook niet meer in jouw bezit, dan kan je nieuwe codes rechtstreeks aanvragen bij de FOD Binnenlandse Zaken. Je vult je rijksregisternummer in en een geldig e-mailadres. De nieuwe codes worden dan binnen de drie weken verstuurd naar de gemeente waar je woont. Van zodra de codes toegekomen zijn op het gemeentebestuur word je hiervan op de hoogte gebracht.
Je kan ook persoonlijk en na afspraak langskomen op de dienst burgerzaken om nieuwe codes aan te vragen. Hiervoor wordt een kostprijs aangerekend van € 5.
Wij starten de aanvraag op en verwittigen je van zodra de nieuwe codes toegekomen zijn. Je moet dan enkel, na verwittigen van ons, een afspraak maken om ze te komen ophalen en jouw kaart te activeren.